Forskare om självkörande bilar: Mer trafik och sämre folkhälsa

I en studie lyfter forskare fram de negativa effekter av en framtid där allt fler bilar är självkörande. Kraftigt ökade trafikmängder och sämre folkhälsa är två stora nackdelar.

Forskarna räknar med att trafiken kommer att öka med mellan 20 – 50 procent när självkörande bilar blir vanligare i samhället. Det beror i första hand på att nya befolkningsgrupper, främst unga, börjar åka med de självkörande fordonen. Men också för att fler tar de självkörande fordonen även när de ska färdas kortare sträckor.

Särskilt boende i förorter och stadsnära kommuner kan komma att välja den självkörande tekniken om den blir ett lättillgängligt färdmedel.

Det betyder att färre kommer att välja att promenera eller cykla.

– Fler kommer att ta bilen även kortare sträckor som till skolan och matbutiken. Och kombinationen av minskad vardagsmotion och ökade föroreningar leder till sämre folkhälsa, säger KTH-forskare Erik Almlöf.

Effekter på Stockholms trafiksystem

I studien har forskarna koncentrerat sig på vilka effekter självkörande teknik kommer att ha på Stockholms transportsystem. Ofta framställs de självkörande fordonen som att de kan underlätta för pendlare. Men det håller Erik Almlöf inte med om.

– Tidigare forskning kring självkörande teknik har fokuserat på hur tekniken kan förverkligas, och på att den kommer att kunna underlätta jobbpendling. Vi kom istället fram till att det är fritidsresandet som påverkas allra mest av självkörande fordon.

Erik Almlöf menar att självkörande fordon kan förstärka trenden att barn och ungdomar rör på sig allt mindre. Han anser att det är dags för stadsplanerare att tänka till över konsekvenserna av en framtida ökad tillgång till självkörande fordon och att den inte självklart är positiv ur alla aspekter. Ökad trafik leder till mer buller och ökade utsläpp. Samt försämrad folkhälsa.

Det handlar också om att slippa att få stadsmiljöer med fordonstrafik överallt, när vi istället borde eftersträva levande miljöer där människor möts och rör sig aktivt ute på gatorna.

– Vi måste som samhälle tänka över hur vi egentligen vill använda den självkörande tekniken. Vi kan inte förbjuda biltrafik, den har sin plats. Men gång- och cykeltrafik har också sin, och ger positiva bieffekter.

KTH

Fler trendspaningar