Föreslår upphöjd cykelbana i Göteborg

Illustration: Theresa Brander.

Göteborg är inte någon cykelvänlig stad. Åtminstone inte än. Men kanske kan en upphöjd cykelbana som slingrar sig fram ovanför bilar, bussar och spårvagnar ändra på det? Idén finns på skissbordet hos Sven Junkers, chef för Skanska Teknik.

Sven Junkers har inte bara sin arbetsplats i Göteborg. Han bor också där. Emellanåt cyklar han till jobbet – och det är inte enbart en trevlig upplevelse.

– När man rullar in i stan känns det som att det är farligt att cykla där. Det är många som inte respekterar trafikljusen, både gående, andra cyklister och de nya elfordonen.

Tanken som nu finns är en cykelled byggd i trä med två separerade cykelbanor som är tänkt att gå ovanför andra trafikslag. Lite som en egen motorväg för cykeltrafiken. Byggtiden för hela sträckan – från Järntorget via Nya allén och vidare mot Centralstationen och Hisingsbron – beräknas till cirka två år och kostnaden till cirka två miljarder kronor.

Kan flyttas och modifieras

– Jag tror absolut detta är genomförbart, säger Sven Junkers. Det är förstås många hinder innan alla godkänner detta och innan vi vet exakt hur det ska bli, men någon gång måste man börja.

En viktig del i projektet är att cykelbanan ska vara lätt att modifiera och flytta om det behövs, till exempel under tiden Västlänken eller andra projekt byggs. Hittills har man räknat på en säker metod som pålning, men Sven Junkers vill gärna att det utvecklas till något annat sätt.

–  Till exempel någon slags skruv som skruvas ner med ett flexibelt fäste upptill som kan justeras allt eftersom det rör sig i marken. Trä är inte så känsligt heller, om det rör sig lite så gör inte det något.

Från politiskt håll säger sig Sven Junkers ha fått positiva signaler.

– Det är lite svårt för oss entreprenörer att ta sådana här idéer vidare. Politikerna som vi pratade med tyckte att vi skulle fortsätta lobba för detta. Sedan kan vi hoppas att någon intresseorganisation, kanske cykelfrämjandet, nappar på detta så det tar lite fart. Jag tycker verkligen detta skulle vara bra för Göteborg, men det skulle fungera även i Stockholm eller andra ställen där man kan hitta passager där det är jobbigt för cyklisterna.

Byggvärlden

Fler trendspaningar