Nytt verktyg för cirkulär design

Conditional design. Det är projektet som förenar cirkulär design och cirkulära affärsmodeller. Resultatet har blivit ett nytt designverktyg för mer hållbara plagg.

I projektet har undersökts vilka möjligheter som finns för att underlätta designen och beslutsfattandet för att skapa cirkulära plagg.

– Vi har använt oss av fyra case i samarbete med våra partnerföretag, där två är inriktade mot mode och två mot arbetskläder. Utifrån lärdomarna har vi sedan skapat ett verktyg eller guide för nyckelaktörer, säger Adrian Zethraeus, projektledare på Science park i Borås, som lett arbetet med Conditional design.

Målet med projektet har varit att produkterna ska kunna leva länge och att det ska finnas förutsättningar för att återvinna plaggen.


Kräver mer samarbete

– Det finns många aspekter på cirkulär design, säger Adrian Zethraeus. Det kräver exempelvis mer samarbete både mellan designers och andra funktioner inom företaget och med externa aktörer i det cirkulära systemet.

Zethraeus poängterar vikten av att inkludera cirkularitet tidigare i processen.

– Vi kan göra väldigt mycket i designen men det krävs även rätt affärsmodeller som ger förutsättningar för designers. Att gå från linjärt till cirkulärt handlar om mer än att minska sin påverkan på miljön, det handlar om att ändra sin affärsmodell inifrån och ut.

Det designverktyg som tagits fram ska, enligt Adrian Zethraeus, göra det enkelt att ta hållbara beslut och på så sätt underlätta övergången mot cirkulär design. Han betonar dock att det inte finns något enkelt svar på vilken design som är bäst. Det beror på plaggets syfte och funktion.

– Det viktigaste är att man som designer och produktutvecklare ska kunna göra medvetna val och förstå konsekvenserna. Det innebär att företag behöver processer för att arbeta med affärsmodellsutveckling, produktdesign och materialanskaffning i en helhet för att kunna främja cirkularitet och minska sin miljöpåverkan.

Här hittar du verktyget: Designers Toolkit

Fler trendspaningar