För tre år sedan bildades vertikalodlingsföretaget Ljusgårda i Tibro. Efter att företagets vertikalodlade sallader blivit en succé görs nu en utbyggnad som ska ge en tjugodubblad produktion.

Efter utbyggnaden kommer Ljusgårda varje månad att kunna leverera ungefär 47 ton sallad och hundratusentals förpackningar till mellan 600 och 1000 butiker i Sverige.

Produktionsökningen innebär även flera nya arbetstillfällen i Tibro. Personalstyrkan beräknas mer än fördubblas, till ungefär 60 till 70 personer.

Även sortimentet kommer att öka väsentligt. Idag fokuserar Ljusgårda på en produkt, en krispsallad i påse.

– Vi kommer att utöka med fler produkter redan nu till våren. Vår tanke är att kunna bidra så mycket som möjligt till påssalladsdisken, säger marknadsansvariga Maria Hillerström till Dagens Industri.

Men det är inte bara Ljusgårda som storsatsar. Det gör även vertikalodlarna Urban Oasis och Grönska Stadsodling, båda med Stockholm som hemmabas.

Urban Oasis ska nu utöver sallad även odla andra grönsaker och frukt inomhus och Grönska Stadsodling lanserade nyligen huvudstadens största butiksodling i Coops nya butik i Hagastaden. Det vertikala odlingssystemet gör butiken helt självförsörjande på örter och sallad, för försäljning och för butikens egen restaurang.

Jordbruksaktuellt

Dagens Industri