Sedan 2017 har White monday funnits som en motvikt till Black Friday. Men från och med i år har den bytt namn till Circular monday. Allt för att visa vad rörelsen står för.

En av tankarna med Circular monday, som i år inföll den 23 november, är att den som är intresserad av cirkulär konsumtion via ”Cirkulära listan” enkelt ska hitta företag som erbjuder alternativ till linjär shopping.

För att företagen ska få vara med på listan får de endast ha erbjudanden på second hand-varor, reparation, uthyrning, produkter som endast kan användas för att reparera, eller varor gjorda av 100 procent återvunnet material. De får heller inte skylta om Black Friday.

– Black Friday innebär linjär konsumtion och konkurrens. White monday är cirkulär konsumtion och samarbete, säger Henning Gillberg i en intervju med tidningen Syre.

Unsubscribe Friday

Ytterligare en nyhet inför Black Friday är att Greenpeace lanserat motkampanjen “Unsubscribe Friday”.

Med Unsubscribe Friday vill Greenpeace uppmärksamma både konsumenter och beslutsfattare på vad de kan göra för att stoppa ohållbara marknadsföringsmetoder.

I samband med kampanjen presenteras en lista på sju aggressiva marknadsföringsmetoder som driver på ohållbar konsumtion, bland annat ”Köp nu betala sen”, ”Greenwashing” och ”Stressande rabatter”.

”Många företag säger sig ha stora hållbarhetsambitioner men använder sig samtidigt av aggressiv reklam och manipulativa försäljningsmetoder. Det är inte rimligt, säger Gustav Martner, kreativ chef på Greenpeace i Norden.

Här hittar du svenska företag som är med på cirkulära listan

Greenpeace