Trots kristider finns det modeföretag som vågar tro på framtiden. Ett sådant är Hack your closet som erbjuder prenumerationer på klädpaket.

Bakom det nytstartade bolaget Hack your closet står Lisa Gautier. Förra sommaren testade hon att sätta ihop några paket med kläder hemma i lägenheten och började marknadsföra sig digitalt. Det slog så väl ut det snart var dags att hyra en riktig lokal.

Konceptet ser ut så här:

  • Skapa en profil över vilka kläder du önskar.
  • Betala 279 kronor i månaden.
  • Få fyra individuellt utvalda plagg varje månad.
  • Använd dem så mycket du vill och returnera när månaden är slut.

Redan nu har företaget en intäkt på 100 000 kronor i månaden och målsättningen är att ha 6 000 kunder och en omsättning på sju miljoner kronor när året är slut.

“Tanken från början var att få bort de hinder som finns hos många när det kommer till att köpa secondhand, till exempel att det kan ta tid att hitta kläder som passar. Vi vill att man inte ens ska tänka på att det är secondhand”, säger Lisa Gautier.

Bolaget har just tagit in 4,2 miljoner kronor i riskkapital och längre fram finns planer på att lansera internationellt.

Breakit