Sverige har goda förutsättningar att bli världsledande på växtbaserad mat. Det menar branschorganisationen Växtbaserat i Sverige. Enligt en rapport som branschorganisationen publicerade i mitten av oktober, har den svenska marknaden för växtbaserad mat ökat 15–30 procent de senaste fem åren. Idag ligger försäljningen i Sverige på cirka två miljarder kronor. Vegetabiliska proteiner, alltså alternativ till.. read more →

Högre bonus om du köper vegetariskt, jämfört med om du köper rött kött. Så vill livsmedelskedjan Hemköp knuffa sina kunder i en mer hållbar riktning. Hemköp har förnyat sitt lojalitetsprogram och som en del i lagt in en högre bonuspoäng för de kunder som väljer klimatsmarta livsmedel. – Vi kommer premiera det vi kallar ”goda.. read more →

WWF lanserar nu Vegoguiden som ska ge konsumenter tips och råd om vilka växtbaserade varor som har lägst påverkan på klimatet och biologisk mångfald. Guiden bedömer vegoprotein, grönsaker, frukt, bär, nötter och spannmål. Med ett trafikljussystem med grönt, gult och orange ljus guidas användaren till vad som är bra att välja ofta – och vad.. read more →

Norges största privata slakterigrupp, Fatland, gör en storsatsning på vegetariskt och bygger en helt ny produktionsanläggning för vegovaror. Fatland investerar 100 miljoner norska kronor i anläggningen som ska ligga i Sandefjord. Redan nu, innan satsningen, levererar Fatland 5-6 ton vegetariska produkter i veckan. Företagsledningen ser breddningen till den vegetariska marknaden som helt naturlig. – Jag.. read more →

Vego, retro, loppis och elbil tillhör de tio mest eftersökta orden i den digitala magasintjänsten Readly under 2019. Det visar en sammanställning som Readly gjort över svenska läsares sökningar i de närmare 4 000 magasin från hela världen som ingår i tjänsten. Årets mest eftersökta ord är vego, som signalerar att den vegetariska kosten växer.. read more →

Vegotrenden växer sig allt starkare: Det visar siffror från Ica som hämtat in siffror från sin butiksförsäljning. Enligt Ica är det framför allt ”färsk vego” som drivit försäljningen uppåt. Vegoprodukterna blir också allt fler. Under 2019 har Ica lanserat runt 50 nya vegoprodukter och även tagit fram ett utbildningspaket till butikerna för att personalen ska.. read more →

80 procent av livsmedelsgrossisten Martin & Serveras kunder har ökat antalet vegetariska rätter på sin meny under det senaste året. Det skriver bolaget i en ny trendrapport. Martin & Servera frågade innan sommaren sina e-handelskunder (restauranger och storkök) om och hur rapporter som Eat Lancet påverkat restaurangernas menyer. 80 procent av de totalt 434 kunder.. read more →