Vego, retro, loppis och elbil tillhör de tio mest eftersökta orden i den digitala magasintjänsten Readly under 2019. Det visar en sammanställning som Readly gjort över svenska läsares sökningar i de närmare 4 000 magasin från hela världen som ingår i tjänsten. Årets mest eftersökta ord är vego, som signalerar att den vegetariska kosten växer.. read more →

Bara 12 procent av dagens unga vill bo storstäder med mer än en miljon invånare. Det visar en undersökning av det nybildade konsultbolaget Afry, tidigare ÅF och Pöyry. I undersökningen deltog 5 624 personer i åldern 18 – 35 år i sex länder (Sverige, Norge, Finland, Danmark, Österrike och Schweiz), omkring 1000 personer per land… read more →

Många unga påverkar sin familjs konsumtionsvanor i hållbar riktning. En undersökning från Ungdomsbarometern visar att två av tre unga påverkar hur och vad deras familjer konsumerar. Trots att det inte är de unga själva som sitter på plånboken vill många unga att deras värderingar ska genomsyra vad de konsumerar. Enligt en enkät med 3 000.. read more →

Generation Z, född mellan mitten av 90-talet till cirka 2005, framställs ofta som miljö- och klimatmedveten. Men det stämmer inte helt, enligt en undersökning som har analyserat generation Z. I en rapport har analysföretaget Kairos Future kartlagt den unga generationens värderingar. Temat för rapporten är hur olika upplevelser och händelser påverkat generation Z och hur.. read more →

I en stor internationell enkätundersökning har konsultbolaget Deloitte frågat millennials och generation z om deras åsikter om samhälle, arbete och företag. Resultaten av intervjuer med 16 425 intervjuer av personer födda mellan januari 1983 och december 1994 i 42 länder, presenteras i rapporten The Deloitte Global Millennial Survey 2019. Millennials och generation z har samhällsfrågor,.. read more →