Det talas mycket om miljövänliga lösningar för så kallad last mile delivery, det vill säga den sista delen av logistikkedjan när paketet ska ut till mottagaren. För denna typ av leveranser kan elcyklar få en viktig roll.

Nu samlas tre transportföretag som alla arbetar med elcykelleveranser i källarplanet under Nordstan i Göteborg i vad som beskrivs som Sveriges första logistikcenter för elcyklar. 

– Det är ett stort steg. Jag kan inte säga någon annan stad som erbjuder en plats för omlastning och parkering som är öppen för vilken logistikaktör som helst, säger Johan Erlandsson som är vd för Göteborgsföretaget Velove Bikes till Ny Teknik.

Alla tre bolag som är med från början, Best, DHL Express och Pling, använder elfraktcykeln Armadillo som kan ta en last på uppemot 140 kilo.

Tanken är att elcyklarna ska ersätta skåpbilar.

– Grundtanken är att använda distributionsfordon som är anpassade för stadsmiljö. Flera tunga ton skåpbilar är överdimensionerade för att leverera paket på 2,5 kilogram. Vi vill flytta de flödena till mindre fordon som slipper sitta fast i trafikkö och samtidigt minskar både trängseln och energiförbrukningen kraftigt, säger Johan Erlandsson.

Velove Bikes