Sverige har goda förutsättningar att bli världsledande på växtbaserad mat. Det menar branschorganisationen Växtbaserat i Sverige.

Enligt en rapport som branschorganisationen publicerade i mitten av oktober, har den svenska marknaden för växtbaserad mat ökat 15–30 procent de senaste fem åren. Idag ligger försäljningen i Sverige på cirka två miljarder kronor.

Vegetabiliska proteiner, alltså alternativ till köttprodukter, har vuxit med cirka 15 procent de senaste åren, medan växtbaserat mejeri har vuxit med omkring 17 procent årligen.

Fortsätter tillväxten i samma takt tyder försäljningssiffrorna på att vegetariska alternativ till kött om fem år kommer vara lika stort som segmentet kyckling och att det vegetariska segmentet kommer nå köttets nivåer om tio år.

Även den globala marknaden växer tvåsiffrigt, enligt rapporten.

Organisationen menar att Sverige har goda förutsättningar att öka såväl primärproduktion, som förädling av växtbaserad mat. Även exporten kan öka menar de, liksom svensk självförsörjning av livsmedel.

Växtbaserat Sverige är en branschorganisation för företag i livsmedelskedjan som vill främja omställningen till ökad produktion och konsumtion av växtbaserade livsmedel. Medlemmar är Fazer Lifestyle Foods, Findus, Food for Progress, Hälsans kök, Oatly, Orkla Foods Sverige, Simple Feast och VegMe.

Läs mer om rapporten här