SL öppnar i samarbete med MTR en pop-up butik för borttappat hittegods. Pengarna som kommer in går till Stockholms Stadsmission.

För att uppmärksamma SL Hittegods och SL:s helhetsgrepp om hållbarhet, öppnar SL och MTR ”Lost & Sold” – en tillfällig second hand-butik på pendeltågsstationen Stockholm Odenplan. SL vill att fler får upp ögonen för hittegodsavdelningen så att fler saker hittar tillbaka till sina ägare. Hittegodsavdelningen får varje dag in omkring 300 föremål som upphittats i SL-trafiken och de sparas här i 90 dagar. Hälften av sakerna hämtas aldrig ut.

– Kläder och prylar skänks till Human Bridge, kontanter och pengar som vi får från försäljning av avkodade mobiler och datorer som inte hämtats ut skänks till Stockholms Stadsmission. Men innan dess försöker vi aktivt hitta en ägare, det blir ibland ett ganska avancerat detektivarbete, säger Michel Bergquist, chef på SL Hittegods.

– Kollektivtrafik är det mest miljövänliga sättet att resa i staden, men vi gör så mycket mer inom området hållbarhet. Det här projektet visar ett exempel på hur SL arbetar med hållbarhet i alla dimensioner av verksamheten, långt utöver det som är känt för allmänheten, säger Suss Forssman-Thullberg, kommunikationschef på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Kunderna i pop-up butiken swishar direkt till Stockholms Stadsmission. Varje kund betalar 32 kronor för en vara – samma pris som för en SL-resa – eller en högre summa om man har möjlighet.

SL