Vi är vana att tänka på Ikeavaruhus som stora skokartongsformade byggnader med tillhörande enorma parkeringsytor, placerade i avlägsna handelsområden. Ikeas nya varuhus i centrala Wien blir dock något helt annat: en sju våningar hög byggnad med gröna fasader och terrasser och anpassat för den urbana konsumenten som saknar bil.

Varuhuset är unikt inte bara för att det byggs på höjden och ligger centralt. Dessutom saknas egen parkering. Det behövs ingen resonerar Ikea då man räknar med att kunderna anländer fots, med cykel eller kollektivtrafik.

Varuhuset kommer bli på 21 600 kvadratmeter och vara anpassat för den urbana konsumenten. Istället för ett traditionellt Ikea där kunden oftast direkt köper med sig möblerna hem, ska det ge idéer för interiördesign och visa upp Ikeas varuserier på ett innovativt sätt.

Endast mindre varor kan köpas i varuhuset. Större föremål och möbler beställs och levereras till köparens hem inom 24 timmar från ett lager i Strebersdorf.

Förutom butiksytor ska det också finnas ”upplevelseytor”, med bland annat restaurang, kaféer och gröna områden att röra sig i. I huset kommer planteras 160 träd som ska ge ett bättre inomhusklimat.

Ikea menar att varuhuset visar hur man kan ”komma till konsumenterna” då människor i storstäder sällan har bil. Varuhuset ska också tillgodose det ”dramatiskt förändrade shoppingbeteendet”.

Bygget ska påbörjas i år och vara klart någon gång under 2021.

Läs mer på Ikeas hemsida (obs på tyska)