Stockholms elnätsbolag Ellevio gör en storsatsning på att öka antalet publika laddplatser i staden. Ett sätt att skynda på utvecklingen är att laddinfrastruktur förbereds vid alla slags grävarbeten. Ellevio lanserar också en ny modell för att ansluta laddstolpar till elnätet.

– Vår utgångspunkt är att det är tidskrävande och dyrt att gräva upp en gata flera gånger. Vi är mitt uppe i en enorm modernisering av Stockholms elnät och arbetar på många platser. Då är det logiskt att samtidigt som vi gör det, också förbereda för laddinfrastruktur, säger Cecilia Wemming, talesperson i laddinfrastruktur-frågor på Ellevio.

Ellevio lanserar också en ny modell för att ansluta laddstolpar till elnätet.

Via Stockholms Stads laddkarta kan laddoperatörer se vilka platser som pekas ut av Ellevio som lämpliga för nya laddstolpar. Platserna har analyserats och valts ut utifrån kriterier som var det pågår eller kommer starta elnätsprojekt och tillgänglig kapacitet i nätet. Kartan uppdateras kontinuerligt med nya platser, utifrån de möjligheter som Ellevio identifierar.

Acceptera lägre effekt

Den andra delen av konceptet är utformningen av abonnemangen för laddstolpar. Abonnemanget har ett mycket lägre pris än ett normalt abonnemang. I utbyte accepterar laddoperatören en lägre effekt till laddgatan under kritiska perioder, där elnätet riskerar att bli överbelastat. Detta gör att Ellevio kan ansluta många laddgator utan att äventyra leveranssäkerheten till kunderna.

I samarbete med Stockholm stad börjar Ellevio nu implementera sin nya modell i Stockholm, där de också äger elnätet.

– Stockholms stad har satt som mål att bygga 4 000 nya laddplatser till 2022 i samarbete med näringslivet. Det här projektet är banbrytande och möjliggör ett högre tempo i utbyggnaden av laddinfrastruktur, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad i en kommentar.

Ellevio