Vad är rimligt att förvänta sig av dagens elbilsbatterier? Kan de verkligen hålla i 100 000 mil som vissa tillverkare hävdar?

Enligt Kristina Edström professor i kemi och forskningsledare för Ångström advanced battery center, kan det mycket väl stämma.

– Ja, om det är de nyaste av modellerna. Det är just kvaliteten hos battericellerna och batteripacken som har förbättrats mycket de senaste åren och år för år. En elbil från 2019 är bättre än en från 2017, säger hon i en intervju med Dagens Nyheter.

Kristina Edström menar att batterierna idag är så bra att det idag inte behöver bytas ut under bilens livslängd. Exempelvis garanterar Lexus 100 000 mil, men högst 10 år.

– Ett kommersiellt litiumbatteri kan i dag köras minst 2 000 upp- och urladdningscykler. Om batteripacken gör att räckvidden för att köra är 50 mil så kan bilen köras 100 000 mil. Troligare är att de nyaste batterierna klarar 2 500 cykler och räckvidden är realistiskt 40 mil, så varför inte?

Kristina Edström tror att litiumjonbatterierna kommer vara dominerande i elbilarna många år till.

– Det är helt enkelt den energitätaste lösningen om man inte lyckas stabilisera solid state-batterierna.

Dagens Nyheter