Ett nytt digitalt pantsystem för take away-lådor som startat i Stockholm lockar allt fler restauranger. När initiativet startade i december 2020 anslöt sig 40 restauranger – nu är antalet uppe i närmare 140.

Konceptet fungerar så att restaurangerna förses med returstationer där kunderna kan lämna förpackningen när maten är uppäten. Med hjälp av mobilkameran skannar kunden en QR-kod på lådan och registrerar denna i bolagets app. Därefter får denne två kronor för förpackningen tillbaka på ett särskilt matkonto, som kan användas för att köpa ny mat.

Alternativt går det att lämna förpackningarna på jobbet, hemma eller vid en vanlig återvinningsstation. Förutsättningen är att kunden även då skannar QR-koden i appen.

Konceptet har anammats av både företagsrestauranger och restaurangkedjor i Stockholm, bland dem Panini, Lett, Zocalo och Mahalo. Ytterligare kedjor som nu anslutit sig är Hawaii Poké och Oh Poké, skriver Recyclingnet.

Måste godkänna materialet

Innan en kedja godkänns granskar &Repeat de material som används i matförpackningarna.

– Vi godkänner bara de material som faktiskt går att återvinna. Allt vi tar i retur går i separat flöde till återvinnarna som vi har direktavtal med, säger Tor Espen Steinvik, vd på &Repeat, till Göteborgs-Posten.

– En del restauranger som inte blir godkända väljer då att byta förpackningar för att kunna vara med i vårt system och det är vi såklart väldigt nöjda med.

Enligt Tor Espen Steinvik går det att upprepa återvinningen åtta-nio gånger innan förpackningen är uttjänt.

Tor Espen Steinvik säger att konceptet nu fungerar så bra att man inom kort planerar utvidga det till fler svenska städer, i första hand Göteborg. Man har även planer på att etablera sig i de övriga nordiska huvudstäderna.

Göteborgs-Posten