I takt med att e-handeln ökar, ökar också transporter och returer vilket innebär stora utmaningar både för e-handlarna och för klimatet. Klädbranschen är särskilt utsatt.

I genomsnitt ligger returgraden i Sverige på 22 procent, men för vissa varor är den avsevärt högre.

– Det kan vara upp till 80 procent, beroende på vilka varor det rör sig om. Konsumenter behandlar nästan e-handel på samma sätt som när de provar kläder i ett fysiskt provrum, de plockar på sig storlekar och färger som de i slutändan inte vill ha, säger Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik vid Göteborgs universitet.

Många paket fraktas långa avstånd och måste hanteras innan de kan säljas på nytt. Det är dessutom många paket som aldrig plockas upp, säger Sharon Cullinane.

Handlar som tidsfördriv

– Människor gillar tanken på att beställa kläder som ett tidsfördriv på bussen eller tåget, men tänker inte på de enorma miljömässiga konsekvenserna.

Sju av tio paket levereras idag till utlämningsställen, men det allt vanligare att de aktörer som har både e-handel och fysiska butiker erbjuder hämtning av paket i butikerna. I framtiden kan en tänkbar utveckling vara att butikerna får egna paketautomater i butikerna, där kunderna själva med hjälp av en kod enkelt kan hämta ut sitt paket.

I förlängningen skulle ett sätt för e-handeln att minska miljöpåverkan skulle vara att kunderna hämtar kläder i butik, provar plagget på plats, och om det behövs, ges ett smidigt sätt att returnera.

TT/Omni