På torsdagen premiärvisades en ny helt eldriven lastbil i Sverige. Tiilverkaren, Volta Trucks, fokuserar på tre områden med sin första lastbilsmodell – eldrift, säkerhet och ergonomi.

Lastbilen, Volta Zero, har ett batteri på 160 till 200 kWh, vilket ger en räckvidd på upp till 200 kilometer och en toppfart på 80 kilometer i timmen. Den har en vikt på 16 ton och kan lasta fem till sju ton.

El-lastbilen är designad för att köra utsläppsfria laster i stadstrafik. Särskild vikt har också lagts vid chaufförernas arbetsmiljö.

– Vi har helt koncentrerat oss på distributionstrafik inne i städerna. Det vanligaste är att lastbilen stannar 15 – 20 gånger om dagen med leveranser. Men en vanlig el-lastbil är designad efter en dieselmodell, där chaufförerna klättrar upp för en stege och hoppar ner. Vi har sänkt hytten så att det inte blir så mycket hoppande, säger en av Volta Trucks grundare, Carl-Magnus Norden, till Göteborgs-Posten.

Vidare har man maximerat fönsterytan för att öka trafiksäkerheten.

– De stora, som Volvo, Scania och Mercedes har hittills mest tagit sin gamla design, plockat ut dieselmotorerna och satt in något elektriskt. Och det är bra för stadsmiljön, men det löser inte de andra problemen, säger Carl-Magnus Norden.

Göteborgs-Posten