Det amerikanska bolaget Wheels presenterar nu nästa drag i kampen om nya mikromobilitets-lösningar i Stockholm. Idag finns det nio aktörer med samma lösning – elsparkcyklar. Wheels satsar istället på en liten eldriven minicykel utan trampor.

Axel Lindnér, europachef för Wheels, som ansvarar för lanseringen i Stockholm, hoppas att minicyklarna ska bli ett konkurrenskraftigt alternativ.

”Det är en premiumprodukt. Den är säkrare än elsparkcyklarna och väldigt kul att köra”, säger han. Minicyklarna kan inte ta passagerare, har större hjul och en lägre tyngdpunkt för föraren. Fötterna kan användas som extra balanspunkter.

Till skillnad från elsparkcyklarna har minicyklarna utbytbara batterier, vilket gör att de inte behöver transporteras tillbaka för laddning. Det räcker med att anställda byter batteri. De ska dessutom hålla tio gånger längre än elsparkcyklarna, uppger Axel Lindnér.

”Gått otroligt bra”

”Det har gått otroligt bra för oss i städer som Los Angeles och San Diego. Livslängden på våra cyklar är betydligt längre än elsparkcyklarnas, och vi har en lägre kostnad för drift än våra konkurrenter”, säger Axel Lindnér till Breakit.

Liksom elsparkcyklarna hyrs minicyklarna via en app. Fordonen räknas legalt som en cykel enligt Transportstyrelsens regler då maxhastigheten är satt till 20 kilometer i timmen.

För att slutföra en resa kommer Wheels att kräva att användaren tar en bild på parkeringen. Detta för att undvika att minicyklarna parkeras slarvigt eller bara slängs på gatan.

”Vi använder AI för att analysera bilderna för att se om parkeringen är korrekt”, säger Axel Lindnér.

Tjänsten lanseras i Stockholm inom några dagar.

Breakit