Höstens Fashion Week i Stockholm ställs in. Orsak: branschen har inte nått tillräckligt långt vad gäller hållbarhet och digitalisering, enligt arrangören, organisationen Swedish Fashion Council.

Flertalet framtidsrapporter visar att modebranschen står inför stora utmaningar för att möta kraven på hållbarhet, innovation, relevans och tajming. Jennie Rosén VD på Swedish Fashion Council, menar att branschen befinner sig i en ”limbo” som påverkar svensk modescen i fel riktning.

–  Modebranschen behöver nya hållbara affärsmodeller och format, exempelvis uthyrning, streaming, remake, swops, reparationer och tex bybacks, nya infrastrukturer, samt innovation och synergier mellan industrier, säger Jennie Rosén.

Michael Cronholm, operativ chef på analysföretaget HUI Research, menar att anledningen till att många modehandlare har det tufft, är att trenden med slit och släng har gått ned och fler vill handla hållbart. Ytterligare en faktor är konkurrensen från e-handeln från utlandet. Modeföretagen behöver satsa på digitaliseringen och arbeta med både sina digitala kanaler och fysiska butiker för att göra sig så attraktiva som möjligt.

– Det handlar mycket om att hitta hållbara lösningar och att inte vara rädd för att vara innovativ. De flesta svenska klädkedjorna arbetar med hållbarhet, men det gäller att presentera det för kunderna på ett bra sätt och att bygga in det i varumärket, säger Michael Cronholm.

Swedish Fashion Council