Coronakrisen har inte ökat näthandeln generellt. Det visar PostNords E-barometer för första kvartalet. En mätning under perioden 26 mars – 6 april visar att andelen som handlade föll till 66 procent.

Endast två varugrupper ökade under perioden: dagligvaror och apoteksvaror. I övrigt präglas e-handeln av oro för den framtida ekonomin. 21 procent av de konsumenterna som tillfrågats av PostNord uppger att de på grund av krisen har avstått från att köpa en specifik vara.

De kategorier som drabbas hårdast av detta är kläder och skor, möbler och heminredning, samt hemelektronik.

– Det är tydligt att konsumtionsbeteendena har förändrats under de senaste veckorna, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord. Väldigt många håller hårt i plånboken.

Fler vill ha levererat till dörren

14 procent av de intervjuade uppger att Corona-viruset också har påverkat hur de vill ha sina e-handlade varor levererade. Det är fler som vill ha hemleverans och betydligt fler som vill ha varorna lämnade utanför dörren. Samtidigt är det något färre som vill hämta upp paketen hos ombud, sett till tidigare undersökningar.

– Många undviker fysiska butiker helt eller handlar bara där de vet att det är lätt att hålla avståndet till andra, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord. Dessutom tenderar de flesta att vilja handla från butiker i sitt direkta närområde, om de inte handlar på nätet.

Undersökningen omfattar 3004 intervjuer med personer i åldrarna 18 – 79 år, mellan den 26 mars och den 6 april 2020.

PostNord