300 lastbilstransporter per år. Så mycket sparar ett nytt initiativ med mindre e-handelsförpackningar in per år. Det är e-handelsbolagen Nordicfeel och Eleven, som årligen säljer stora mängder skönhetsprodukter, som tagit fram ett nytt förpackningskoncept, No Air e-commerce.

No Air e-commerce innebär att man för att minska luften har tagit fram sju olika kartongstorlekar för att bättre kunna anpassa lådorna efter produkten som kunden köpt. För de allra minsta produkterna har man även tagit fram vadderade kuvert istället för kartonger.

Det medför två vinster. Dels innebär det färre lastbilstransporter ut till kunden. Dels är många av paketen numera inte större än att de kan delas ut direkt i kundens brevlåda, vilket minskar extra transporter till utlämningsställen. För de allra minsta produkterna har man tagit fram vadderade kuvert istället för kartonger.

För att minimera luften har man gjort flera ändringar på lådorna efterhand.

— För att hitta rätt har vi involverat hela teamet, inte minst de som packar. Då hittar man rätt snabbast, säger Marcus Johansson, Head of Logistics & Operations Manager på Eleven och Nordicfeel, i ett pressmeddelande.

För att ta hållbarhetstänket ytterligare en nivå är kartongerna närproducerade och emballageplasten ersatt med pappersfyllning. Nästa steg som man räknar med att ta är återvinningsbara och FSC-märkta lådor.

Intelligent Logistik

E-kuriren