I takt med att elbussarna blir allt fler i Sverige ökar kraven på effektiva laddlösningar. I Malmö bygger Nobina, Skånetrafiken och Malmö stad, Nordens största elbussdepå.

I depån kommer 90 elbussar från flera olika tillverkare ha sitt hem – allt ifrån 12-meters- till 18-meters elbussar.

Att ladda ett så stort antal elbussar kräver speciella lösningar och en väl fungerande dygnet-runt-laddning. Malmödepån kommer att ha dynamiskt styrd laddinfrastruktur som kapar topparna och därmed kräver mindre effekt.

– Det blir den största depån i Sverige som kommer att använda sig av en distribuerad laddlösning. Detta innebär att effekten kommer att genereras i ett antal kraftskåp som sedan levererar önskad effekt till laddsatelliter. Detta görs för att effektivisera ytan i depån, säger Henrik Holmér, vd för LaddAlliansen som installerar depån.

Byggstart för projektet är hösten 2020 och depån förväntas vara klar våren 2021.

Bussmagasinet