Med en ny mobilitetstjänst blir Linköping den första kommunen i Sverige som tar ett helhetsgrepp kring Mobility as a Service. Den nya tjänsten ska bidra till Linköpings mål om koldioxidneutralitet 2025.

Efter att Energimyndigheten beviljat sex miljoner i projektstöd, ska nu åtta aktörer tillsammans bygga en användarvänlig digital plattform för ökat hållbart resande.

Appen ska göra det enklare för Linköpingsborna att se utbudet av kollektiva och delade transporttjänster, samt att byta mellan och betala för kombinerade mobilitetstjänster.

Förenkla för resenären

Tanken med att samla flera tillgängliga transportslag är att förenkla för resenären att skräddarsy en resa utifrån dennes behov. Appen ska innehålla reseplanering, bokning, biljett, betalning och realtidsinformation för bland annat cykelpooler, hyrbilar, delningsbilar och kollektivtrafik.

I höstas invigde Linköping Sveriges största elcykelpool, eLinBike, som kommer att ingå i satsningen.

– Den snabbt ökande digitaliseringen har möjliggjort en marknad för smartare mobilitetstjänster. Genom att integrera tjänster som parkeringsappen LinPark, tillsammans med delningstjänster som elcykelpoolen LinBike och kollektivtrafiken gör vi det smidigare för användarna att se utbuden och sänka tröskeln för att använda och kombinera dem, säger Matts Skeppstedt, marknads-och affärsutvecklare på Dukaten.

De som står bakom det nya mobilitetsprojektet är Linköpings kommun, Dukaten, Östgötatrafiken, Stångåstaden, Kyyti Group, Ciao Ciao Carsharing, Science Park Mjärdevi, VTI och Linköpings universitet.

Dukaten