Mängder av företag försöker slå sig in och ta hand om marknaden för laddning av elbilar. Laddningen ger ingen större förtjänst i sig – men den lockar elbilsförarna att stanna till längs vägen. På drivmedelsstationer, restauranger och livsmedelsaffärer.

Trenden är att allt fler bolag från olika branscher kompletterar sin vanliga verksamhet med elladdning för bilar. Laddningsmöjligheten blir ett sätt att locka kunder att stanna till – och ofta en längre stund eftersom laddningen tar tid.

Redan nu säljer Vattenfall laddlösningar för ”hundratalet” miljoner kronor om året. Om fyra-fem år räknar Tomas Björnsson, chef för Vattenfalls enhet e-mobility, med att försäljningen ska vara upp emot en miljard.

McDonald’s har satt upp laddare vid drygt en tredjedel av sina restauranger och räknar med att fortsätta utbyggnaden i snabb takt.

– Vi tjänar inga pengar på en enskild laddning. För oss handlar det om att folk ska stanna och komma in och äta. Att ha elbilsladdare blir snart som att ha wifi och parkeringsplats. Man bara måste ha det, säger Henrik Nerell på McDonald’s.

Enligt Energimyndighetens expert Anders Lewald är det svårt att tjäna något på själva laddningen, när det ofta handlar om mindre summor, runt 20-30 kronor, per kund.

Jenni Alterling, produktchef drivmedel på Circle K i Sverige, är inne på samma linje. Samtidigt som Circle K satsar på att bli störst i Sverige på laddning av elbilar erbjuder man allt större utbud av mat, café och andra kringtjänster i sina butiker.

Svenska Dagbladet