Bild: Felix.

Den 1 oktober öppnar livsmedelstillverkaren Felix en klimatbutik, där priserna baseras på varornas klimatpåverkan istället för svenska kronor.

Ju lägre klimatpåverkan, desto lägre är priserna, som betalas med koldioxidekvivalenter. Tanken är att det ska uppmuntra kunderna att tänka till extra vilka varor de väljer. Att synliggöra livsmedlens klimatpåverkan så tydligt i butiken, gör det betydligt lättare för konsumenterna att göra klimatsmarta val, något som de annars upplever som svårt.

– Det ska bli spännande att se hur kunderna reagerar på att handla med CO2e -valutan och se om de lyckas hålla sig inom sin veckobudget. Jag tror att det kommer bli en ögonöppnare för många att se hur vissa val påverkar vad man har råd att få ned i samma matkasse, säger Thomas Sjöberg, marknadschef på Felix.

Klimatbutiken är en popup-butik på Norrlandsgatan i Stockholm, som endast håller öppet två dagar – 1 och 2 oktober. Den fungerar främst som marknadsföring för Felix egna klimatmärkta sortiment som nyligen lanserades, men innehåller även andra varor än Felix egna.

Felix