38 procent planerar att dra ner på sin konsumtion under resten av 2020. 14 procent tänker öka den. Det visar två undersökningar med sammanlagt 2 197 personer som PostNord genomfört under maj och juni.

Undersökningarna visar också att e-handeln fortsatte att växa och ligger kvar på samma höga nivå som i april. 77 procent av svenskarna e-handlade under maj. Vanligaste produkterna var kläder och skor.

– Det är helt tydligt att den fysiska distanseringen gett effekt på konsumenternas köpbeteenden och att tendenserna verkar hålla i sig. Nya grupper äntrar också e-handeln. Till exempel visar rapporten att kvinnor i åldersgruppen 65–79 år nu e-handlar i lika stor utsträckning som män i åldern 18–29 år, nämligen 69 procent i respektive grupp, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Enligt undersökningen har också 20 procent de äldre börjat handla dagligvaror på nätet sedan coronavirusets utbrott. Tidigare låg den siffran på 1 procent.

PostNord