Frankfurtsalongen är sig inte lik. Mässan präglas av en medvetenhet om att bilmarknaden håller på att ändras i grunden, enligt Dagens Nyheters bilreporter Jonas Fröberg.

”Färre vill äga sin bil och helt nytt sätt att se på mobilitet växer fram i samklang med elektrifiering och självkörande bilar. Om några år kommer många att köpa mobilitetstjänster, kanske av Daimler, eller Uber – eller något ännu odöpt som just nu startats i garage i Umeå eller Shanghai”, skriver Jonas Fröberg.

Bland annat av den anledningen vill Frankfurtsalongen, med en stor konferens i slutet av veckan, bli en mötesplats för ny mobilitet och hur denna ska kombineras med nya tekniska lösningar.

Den stora frågan alla ställer sig är vilka som kommer ut som vinnare om fem år. Inget är självklart ens för stora tillverkare som Daimler och Volkswagen.

För trots att det är mycket fokus på elbilar – som exempelvis Volkswagens nya elbil ID.3 – som ska utmana Tesla Model 3 och kosta under 30 000 euro, har de allra flesta bilar som presenteras på salongen fortfarande bensin- eller dieselmotor.

Klimatprotester

Förutom att Frankfurtsalongen brottas med vikande utställar- och besökssiffror, väntas stora klimatprotester i slutet av veckan. Fordonsbranschen kritiseras för att kämpa emot nya klimatregler och inte anamma elektrifieringen tillräckligt snabbt.

Enligt Jonas Fröberg kan det till och med vara sista gången salongen hålls. Samtidigt har branschen aldrig varit intressantare och det har aldrig stått så mycket på spel, skriver Jonas Fröberg.

Dagens Nyheter