Bara under årets nio första månader har Naturvårdsverket fått in 13.950 ansökningar om bidrag för laddboxar för hemmabruk. Det är mer än dubbelt så många än under hela förra året då det kom in 6.299 ansökningar.

Niclas Sahlgren, vd på Eway, är en av de aktörer som säljer laddboxar för hemmabruk. Han menar att det finns flera faktorer som står bakom den ökade efterfrågan.

Dels ökar utbudet av nya elbilar. Polestar 2, Volvo XC40 Recharge, Volkswagen ID.3, Tesla Model Y och Skoda Citigoe EV, är några av 16 nya elbilsmodeller som lanseras på den svenska marknaden under 2020.

Sedan har kundbasen breddats.

”Jag märker skillnaden att för några år sedan ville flera kunder ordna med installationen av sina laddstationer själva. Då var det fler teknikintresserade och nu är det en annan typ av kund där 95 procent köper installerat och klart.”, säger Niclas Sahlgren till Dagens Industri.

En del hushåll köper också två elbilar och behöver därför två laddboxar.

Fördubbling av sålda laddfordon

I september var 34,4 procent av alla sålda bilar antingen en elbil eller en laddhybrid, vilket även det är mer än en fördubbling jämfört med september 2019.

Hittills i år uppgår andelen laddbara bilar till 27,9 procent av nybilsregistreringarna, att jämföra med 11,2 procent vid samma tidpunkt förra året.

Mats Peterson, vd för ABB Electrification Sweden, menar att 2020 kan bli en brytpunkt för acceptansen av elfordon i Sverige.

Anders Bergtoft, vd på Charge Amps, tror att Sverige till och med kan passera Norge inom en snar framtid.

”De har jobbat med subventioner längre och starkare. Men vi har en större marknad så vi kommer snart gå om dem”.

Dagens Industri