Modebranschen har stora och svåra hållbarhetsutmaningar framför sig. Tonen skärps nu även kring de stora modveckorna, där klädföretagen presenterar sina kommande kollektioner.

Under ett stockholmsbesök i veckan berättade vd:n för Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark, att deras modevecka hädanefter ska vara ett arrangemang som driver förändring mot en mer hållbar modebransch.

Från år 2023 ska bara varumärken som kan visa att de är bra på hållbarhet få delta i den danska versionen av showen. Vilka som får vara med ska avgöras med ett poängsystem. Totalt handlar det om 17 hållbarhetskriterier som poängsätts. Klädföretag som förstör osålda varor får svårt att kvala in, medan bolag som använder organisk eller återvunnen textilråvara värderas högre.

Granskat eget klimatavtryck

Copenhagen Fashion Week har också granskat sitt eget klimatavtryck. Allt ifrån flygresor från inbjuden press, till bussar mellan showerna och middagsbjudningar.

Cecilie Thorsmark

Flygresorna gav inte oväntat störst klimatavtryck. Näst störst klimatpåverkan kom från produktionen av personalens arbetströjor, som slopades. Pet-flaskor och engångsbestick försvann från middagsborden och mässan har även börjat erbjuda vegetariskt.

Cecilie Thorsmark säger att hon är medveten om att Köpenhamns modemässa är liten i förhållande till modeveckorna i London, New York, Milano och Paris, men tror att man på sikt kan inspirera de andra mässorna.

Hon menar också att branschen behöver tänka om kring affärsidén att ständigt presentera nya kläder. Istället borde de fokusera mer på uthyrning, delning, utlåning och lagning.

The Guardian

Dagens Nyheter

Läs mer i Miljö Online Trend:

Modemässa ställs in: ”Branschen utvecklas åt fel håll”