Q3 2019, fanns 8 727 publika laddare fördelat på 1 945 laddstationer i Sverige, enligt Power Circles statistik. På ett år har antalet laddare vuxit med 2 903, då det i Q3 2018 fanns 5 824 publika laddare. 

Flest publika laddare har Stockholms län med 2 106, Västra Götaland 1 491, Skåne 1 173, Jämtland 450 och Östergötland 386.

Minst antal laddare har landets största län, Norrbotten med 94, följt av Uppsala 119, Örebro 124, Kronoberg 147 och Blekinge 164.

”Tillväxten sker i storstadsregionerna med några få undantag såklart. Där det finns bilar så finns det också ett intresse för de som bygger laddinfrastruktur”, säger Daniel Kulin, sakkunnig på Power Circle i en kommentar.

Ofta är det energibolag tillsammans med drivmedelsstationer, snabbmatställen och livsmedelsbutiker som står bakom utbyggnaden av publika laddstolpar med statligt stöd i ryggen.

Se grafik på elbilsstatistik.se

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

En kartläggning av Trafikverket som gjordes 2018 visar att det behövs minst 70 – 80 snabbladdare i det svenska vägnätet men då måste föraren ändå välja en strikt färdväg för att hitta laddare. För att inkludera alternativa färdvägar behövs ungefär det dubbla antalet laddare.

Utredningen utgår från att det behövs snabbladdning minst var 100:e kilometer för att det ska vara möjligt att färdas längre sträckor med elbil.

Enligt Trafikverket är det är framför allt Norrlands inland, Småland, Värmland och Gävleborg som idag saknar tillräckligt med snabbladdare för vad som krävs för en säker elbilsfärd.

januari 20 @ 00:00
00:00 — 01:00 (1h)

Mobilitet & Transport