Flygindustrin börjar känna av flygskam. Oavsett om det handlar om människors egna val för att minska sin egen klimatpåverkan, eller kampanjer för att ta tåget istället för flyget, är det inget branschen kan rycka på axlarna åt längre.

Nyligen sade chefen för flygets branschorganisation IATA, Alexandre de Juniac, att antiflygkampanjer är ett stort hot mot flygindustrin, vilket han menade i sig försvårar för flygbolagen, som verkar i en hårt konkurrensutsatt bransch, att ta sitt klimatansvar.

Ändrade resepolicys ger effekt

När stora företag som Telia, Atlas Copco och Handelsbanken, börjar ändra sina resepolicys och uppmuntra sin personal åka tåg eller använda andra alternativ, som tåg, ger det till slut effekt. Den bilden bekräftas av SAS vd, Rickard Gustafson, som själv sitter i IATA:s styrelse.’

I Sverige har inrikesresandet med flyg minskat varje månad i tolv månader i rad. Under perioden januari till augusti är minskningen nio procent, jämfört med samma period förra året.

– Jag kan bara notera att svenskt inrikesflyg har fallit ganska rejält under 2019. Om det bara beror på klimatdebatt eller inte är svårt att säga, men det har säkert bidragit, säger Rickard Gustafson.

Ännu är det dock för tidigt att tala om en globalt nedåtgående trend av flygresande. Tvärtom. De senaste fem åren har utsläppen från flyget ökat med 32 procent International Council on Clean Transportation (ICCT), vilket Miljö Online rapporterade om i fredagens nyhetsbrev.

TT/Ystads Allehanda