Med en idé som har potential att minska matsvinnet i livsmedelsbutikerna vinner KTH-studenten Niklas Wallhed Naturvetarnas idétävlingThinktank 2030.

Det var när Niklas Wallhed insåg att det idag inte finns något system i butikerna som hanterar färskvaror som närmar sig bäst före-datum, som han fick sin ide.

Butikerna arbetar godtyckligt. Ibland är varorna nedsatta med en viss procentsats, eller så fortsätter de att säljas till fullpris.

Bakar in bäst före-datum

Niklas lösning är att baka in bäst före-datum i streckkoden, som står i kontakt med en skärm, där kunderna i realtid får veta var man kan hitta varor som närmar sig utgångsdatum. Ju närmare det är bäst före-datum, desto billigare blir varan.

– Om kunden får veta att det till exempel finns tio liter mjölk som om två dagar passerar bäst före-datum och är nedsatt med 20 procent blir det lättare att fatta ett beslut. Nästa dag är mjölken 30 procent billigare än normalpris, vilket framgår direkt på skärmen, förklarar Niklas Wallhed.

I nästa steg ska Niklas undersöka intresset hos de stora livsmedelskedjorna Ica och Axfood.

Jonatan Persson tar hem andraplatsen i Thinktank. Hans idé går ut på att med hjälp av spillvärme från industrin avsalta havsvatten. En pilotanläggning finns redan i dag, nu är en uppskalning på gång.

Julia Derving vinner tredje pris i tävlingen. Detta med en vattenräknare monterad på kranen som ger direkt besked om vattenförbrukningen.

Läs mer om Niklas Wallheds idé här

Läs mer om övriga vinnare här