Returer är en av e-handelns stora utmaningar, som både kostar pengar och skadar bolagens hållbarhetsimage. För att stävja problemet har nu har e-handelsföretaget Boozt i Malmö infört en ny returpolicy som de kallar ”Fair Use”. Den innebär att kunder som returnerar för mycket helt enkelt stoppas från att beställa.

Det handlar om kunder som återkommande lägger ovanligt stora beställningar där de returnerar nästan allt eller till och med använder kläderna som sedan returneras. Inte sällan beställer kunder flera storlekar på en gång och skickar sedan tillbaka de som inte passar.

Hittills har Boozt pausat 9 000 kunder som nekats att handla.

Många e-handlare har hamnat i en ond cirkel där de i en allt hårdare konkurrens erbjuder både gratis frakt och gratis returer. Något som i längden inte är hållbart och som också utnyttjas av vissa kunder, som gör ”överbeställningar”, väl medvetna om att de kommer att returnera en del av de beställda varorna.

Enligt Postnord returneras en tredjedel av alla kläder och skor som beställs via e-handel.

Ehandel