Trenden för tågresande var starkt uppåtgående under 2018–2019. Men så kom pandemin. Nu fortsätter SJ att tappa resenärer – och inte ens affärsresenärerna har kommit tillbaks i den utsträckning företaget hoppats på.

Stephan Ray, presskommunikatör på SJ, är bekymrad.

– De ekonomiska förutsättningar för att bedriva tågtrafik som det är nu är inte hållbara.

Förra året var tongångarna annorlunda.  Som Miljö Online tidigare berättat om ökade då både affärs- och privatresandet med tåg. Siffrorna var en fortsättning på en redan påbörjad trend med ökat tågresande under 2018.

Men nu har allt kastats omkull.

Under det andra kvartalet i år minskade resandet med 77 procent jämfört med föregående år. Och SJ befarar fortsatt stora förluster.

– Vi har negativt kassaflöde, det är en överlevnadsfråga för företaget, säger Stephan Ray.

SJ fortsätter med samma reducerade trafik som i somras. Det innebär att 65 procent av platserna på snabbtågen är bokningsbara. Under en period var upp till 75 procent av platserna möjliga att boka, men företaget fick ändra detta då trängseln upplevdes för stor. 

Något som oroar är att affärsresandet inte alls tagit fart igen.

– Vi ligger långt efter om vi jämför med samma period förra året eller ett normalt år, säger Stephan Ray. Det är en brutal skillnad. 

Som ett ljus i mörkret upplevs emellertid det resande som äger rum på helgerna. Här är siffrorna positiva och SJ har därför förstärkt på sträckorna Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg. Liksom på vissa sträckor norrut.

Även Swedavias statistik över flygresandet i september visar en kraftig minskning: från förra årets 3 678 000 resenärer, till 643 000 resenärer. En minskning med 83 procent.

Travel Report

Swedavia